تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۲۸۰۶۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل آلومینیوم ایران به پرسش خبرنگار پاسخ داد:

افزایش سرمایه فایرا در چه مرحله‌ای است؟| فایرا برای قطع برق چه تدابیری اندیشیده است؟

‌می‌متالز - روز سه شنبه مورخه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ جمعی از خبرنگاران رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه بازدیدی را از شرکت آلومینیوم ایران داشتند. پس از پایان بازدید سیدمحمدرضا میری لواسانی در نشست خبری به پرسش خبرنگار پاسخ داد.

 افزایش سرمایه فایرا به کجا رسید؟


به گزارش می‌متالز، میری در پاسخ به این پرسش گفت: همان گونه که در جریان هستید افزایش سرمایه فایرا ۲۹۸ درصد بوده است. وی افزود: از آنجایی که این شرکت در اصل ۴۴ واگذاری داشت، می‌بایست مدارک افزایش سرمایه به سازمان خصوصی ارسال و در این سازمان تایید شود که این موضوع اتفاق افتاده است؛ بنابراین ما تاییدیه سازمان خصوصی سازی را برای انجام این مهم داریم که فکر می‌کنم به زودی در کدال و در مراحل بعدی ثبت خواهد شد.

فایرا برای قطع برق چه تدبیری اندیشیده است؟


مدیرعامل فایرا در پاسخ به این پرسش نیز گفت: در صنعت آلومینیوم ما یک مجموعه مواد مصرفی را داریم که برق نیز درهمین مجموعه قرار می‌گیرد، چون قبض برق این شرکت سالانه بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌باشد. ما این هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را در صورت‌های مالی خود به عنوان یکی از کالا‌های اساسی مصرفی می‌بینیم.

او افزود: مساله‌ای که ما درباره برق داریم این است که ایرالکو متعهد است که ۵۰۰ مگاوات برق نیروگاه را وارد مدار کند. ما هم یک مجموعه اقداماتی در راستای EPC (مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا) این پروژه انجام داده ایم. شرکت مشاوری به نام شرکت مشانیر را به خدمت گرفته ایم که در طول یک سال گذشته تلاش‌هایی را برای گرفتن مجوز‌ها انجام داده است.

میری ادامه داد: نکته اینجاست که یکی از اهداف شرکت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است. اگر برق نباشد در واقع ما با سایر صنایع متفاوت هستیم. شما در صنعت سیمان و فولاد با کوره مواجه هستید که می‌توانید این کوره‌ها را از مدار خارج کنید و بدون هزینه تعمیرات و نگهداری آن‌ها را به مدار باز گردانید. اما دیگ‌های شرکت ما اگر به هر دلیلی از مدار خارج شوند باید بر روی آن‌ها تخریب و نوسازی انجام شود که در خط قدیم تخریب و نوسازی در حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان هزینه دارد و در خط جدید هم تخریب و نوسازی هر دیگ در حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان هزینه در بر دارد. پس این هزینه یک هزینه بسیار گزافی است که متاسفانه این برای اولین بار در صورت‌های مالی ما مشاهده شد. چون ما مجبور شدیم ۷۰ دیگ از خط احیای قدیم و ۱۲ دیگ که بعدا به ۱۶ دیگ افزایش یافت از خط جدید را از مدار تولید خارج کنیم. هزینه تخریب و نوسازی این دیگ‌ها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در یک پروسه ۹۰ روزه شد.

مدیرعامل فایرا اظهار داشت: این تبعاتی است که صنعت آلومینیوم در مقابل قطعی برق دارد و با سایر صنایع متفاوت است؛ بنابراین داشتن یک نیروگاه برای شرکت یک جز لاینفک است. اما متاسفانه اتفاقی که رخ داده این است که حتی در استان نتوانسته اند جایگاهی را برای نیروگاه برای ما اختصاص دهند. ما مطالعات فنی مهندسی را بار‌ها انجام دادیم، اما در بخش محیط زیستی هر مکانی را که برای نیروگاه پیشنهاد دادیم رد شد. هم اکنون معضلی که ما داریم این است که ما متعهد به ۵۰۰ مگاوات برای وزارت صمت هستیم، اما جایگاهی را برای ما در نظر نمی‌گیرند که ما بتوانیم در آنجا اقدام به تاسیس نیروگاه کنیم.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده